VW TDI forum, Audi, Porsche, and Chevy Cruze Diesel forum banner

Aanhaalspecificatie voor bouten van de motorsteun

42K views 7 replies 3 participants last post by  Keithuk  
#1 ·
De kleinere (16 mm kop) bouten die de (bovenste) motorsteun aan het chassis bevestigen, hadden vroeger onderdeelnummer N-105-167-01, "stretch" bouten gespecificeerd voor 30 Ft*Lbs plus 90 graden.

Deze bouten zijn vervangen door onderdeelnummer N-105-167-02, dat schroefdraad heeft dat helemaal tot aan de kop van de bout loopt (zonder zogenaamde "stretch" sectie / nek)... ze zijn klasse 10.9...

Welke aanhaalmoment specificatie moet men hier gebruiken??? Lijkt verkeerd om door te gaan met de oude 30 Ft*Lbs plus een kwartslag...

Yuri

#3 ·
Welnu, tenzij u mij kunt vertellen aan welke motor u werkt, Jetta 2003 of Golf 2001 en de motorcode, is het niet gemakkelijk te vinden. ;)

#5 ·
OK

Golf/Golf Estate (98-06) 1,9D TDI 1997-05 Motorcode: ALH

Golf/Bora/Beetle: Draai de rechter motorsteunbeugelbouten vast met 45 Nm (33 lbs/ft) Afb. 10

Golf/Bora/Beetle: Monteer en lijn de rechter motorsteun uit:
Speling motorsteun: 14 mm Afb. 21.
Speling motorsteun: 10 mm Afb. 22.
Zorg ervoor dat de motorsteunbouten Afb. 7 zijn uitgelijnd met de rand van de steun Afb. 23

Golf/Bora/Beetle: Vastdraaien:
Motorsteunbouten Afb. 9. Aanhaalmoment: 40 Nm (29,5 lbs/ft) + 90°. Gebruik nieuwe bouten.
Motorsteunbouten Afb. 8. Aanhaalmoment: 25 Nm (18,4 lbs/ft).
Motorsteunbouten Afb. 7. Aanhaalmoment: 100 Nm (73,6 lbs/ft).

De BRM 2005-07 toont geen motorsteun en BEW wordt niet vermeld.

Zie ALH montagefoto. ;)

Attachments

#6 ·
Het gaat over die bouten met nummer "figuur 9" waar ik naar vroeg... De bouten zijn geüpgraded (zie de bovenstaande onderdeelnummers), en het nieuwe ontwerp lijkt niet op het origineel. Ik vroeg me gewoon af of het wel echt juist is om dezelfde aanhaalmomentinstelling te gebruiken... In verschillende naslagwerken wordt het aanbevolen aanhaalmoment voor een 10,9 mm bout van klasse 10.9 ergens tussen de 45 en 60 Ft*Lbs aangegeven (afhankelijk van de specifieke referentie)... Ik heb ze vastgedraaid op 50 Ft*Lbs, wat ongeveer 40 graden voorbij de initiële instelling van 30 Ft*Lbs vertegenwoordigde. Yuri (nog steeds perplex...)

#7 · (Edited)
Ik stelde dezelfde vraag op tdiclub.com en een van de meest ervaren TDI-technici, UserID "MOGolf" antwoordde:

>Blijf de specificatie van 30 ft-lbs + 90 graden gebruiken.
>
>Hoewel sommige mensen denken dat +x graden TTY betekent voor alle bouten, is dat niet zo. Het is vaak gewoon hun manier om ervoor te zorgen dat de bout goed en vast zit. Het ontwerp van de bout zelf, in een bepaalde toepassing, zal bepalen of het een TTY-situatie is.

>Deze nieuwere bouten met schroefdraad over de volledige lengte zullen materiaal over de volledige lengte hebben. De specificatie 10.9 vs. 8.8 verklaart het verschil in materiaal van de "schacht" van de bout. Het eindresultaat zal hetzelfde zijn.

Zijn mening en expertise zijn goed genoeg voor mij!!!

[EDIT] - een andere, zeer ervaren TDI-technicus antwoordde dat deze met 53 Ft*Lbs moeten worden aangedraaid... geen extra draai...

Alles goed,

Yuri

#8 ·
Het gaat om die bouten met nummer "figuur 9" waar ik naar vroeg...
Ja, de Fig 9 bouten zijn gewoon de volgende treksterkteklasse hoger, dus 40 Nm (29,5 lbs/ft) + 90°. Gebruik nieuwe bouten moet ok zijn. ;)